Tuesday 30 July 2013

NOVEL 6:20 - Latar Masa, Latar Tempat & Latar Masyarakat

LATAR

Latar Masa
> pukul 6:20 pagi - setiap pagi tepat jam 6:20, rumah Sukma akan didatangi oleh tetamu-tetamu misteri.
> waktu pagi - Sukma pergi ke kuliah di fakulti pada waktu pagi. Sukma juga bertemu Reny di Kafe Flora pada waktu pagi
> waktu malam - Sukma dan Rafiq berkunjung ke rumah Abang Aim untuk mencari rahsia tentang pergerakan kumpulan yang mempengaruhi minda remaja di tempat tersebut dan mereka juga terserempak dengan Jerry pada waktu malam itu juga ketika pulang.

Latar Tempat
> Bilik kuliah fakulti - tempat Sukma dan rakan-rakannya menghadiri kuliah dan mengadakan perbincangan.
> Kelab WX2 - Sukma pergi ke kelab tersebut untuk menyiasat perkara sebenar tentang aktiviti kumpulan tersebut yang mempengaruhi remaja untuk bertindak di luar batasan budaya dan agama.
> Kafe Flora - kedai minuman milik Su Ani - tempat pertemuan Sukma dan rakan-rakannya. Di situ juga, Sukma bertemu dengan Reny yang berasal dari Sarawak.

Latar Masyarakat
> Masyarakat pelajar yang belajar di universiti - Sukma, Teja, rafiq dan Alvin merupakan pelajar di sebuah universiti tempatan.
> Masyarakat bawahan yang dipandang rendah oleh masyarakat -  nenek tua yang datang ke rumah Sukma merupakan seorang tua yang bekerja di pasar dan kedatangannya ke rumah Sukma di kejiranan yang mewah menimbulkan rasa curiga di hati ibu Sukma.
> Masyarakat pemimpin yang menjaga kebajikan anak buahnya - ayah Sukma merupakan pemimpin masyarakat yang sering mengambil berat akan kebajikan anak-anak buahnya.

3 comments: