Tuesday 30 July 2013

NOVEL 6:20 - Teknik Plot, Nilai

TEKNIK PLOT

> Teknik pemerian - gambaran suasana dengan jelas. Tiba di luar kedai, saya hulurkan kesemuanya kepada Aim. Anak kecil itu tersenyum lebar dan meloncat-loncat gembira. senang hati saya melihat reaksinya. ( m/s 144)
> Teknik Dialog - perbualan antara 2 orang atau lebih - Contohnya, perbualan antara Sukma dan Pak Rashid. " Apa agendanya Pak Rashid?" " Bukan Pak Rashid yang patut beritahu kamu. Apa yang Pak Rashid boleh katakan, cuba Sukma ikut gerak hati Sukma sekarang ini...." (m/s: 156)
> Teknik monolog - watak berkata-kata dengan dirinya sendiri - Ibu tiba-tiba muram. Saya tergamam. Adakah kata-kata saya tadi amat menyentuh hatinya? (m/s 55)

NILAI

> Nilai Kasih sayang - ibu Sukma sangat sayang akan Sukma dan terlalu mengambil berat tentang keselamatan dan kebajikan anaknya itu, sebab itulah dia mempersoalkan tindakan Sukma bertemu dengan orang-orang yang tidak dikenali.
> Nilai Bertanggungjawab - ayah Sukma iaitu Haji Syaqir merupakan seorang pemimpin yang bertanggungjawab terhadap masyarakat yang diwakilinya. Dia menghadiri majlis kebajikan yang dianjurkan untuk memberikan sumbangan.
> Nilai Keberanian - Sukma menunjukkan keberanian untuk pergi ke Kelab WX2 seorang diri walaupun tempat tersebut luar biasa dan hanya dibuka kepada ahli kumpulan.

1 comment: